tag:blogger.com,1999:blog-1332724741632402552024-03-07T23:32:41.591-08:00Taal aan weerszijden van het instrumentpoëzie, rock, pop, blues, soul, country, americanaRichard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-33924542461423547752009-11-18T04:13:00.000-08:002009-11-18T04:35:24.243-08:00Jenevergedicht<br>Wie de website van de <a href="http://www.jeneverfeesten.be"><strong>Hasseltse Jeneverfeesten</strong></a> bezoekt, wordt voortaan verwelkomd met het gedicht <em>Overvloedig van geest</em>.Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-15510205955203076722009-08-14T02:42:00.000-07:002009-08-14T06:51:41.753-07:00De tijd van zijn gewricht bevrijd<br>men zegt van sommige dingen<br />als ze lang niet meer op het hart drukken<br />dat ze hun tijd die mooi was hebben gehad <br /><br />sommige doet men af met woorden <br />die de geheimen van het ding ontwijken<br />van sommige hamert men op de echo <br />eeuwig verwenst als verstekeling<br />in een ronkende versterker<br /><br />ter illustratie en omdat ze van hun drager niet weg<br />zijn te slaan speel ik enkele dingen af<br />- slapende meisjeshand aan een spinnewiel -<br />alsof alleen mijn oor onthouden heeft<br />aan welke weerhaken de herinnering wrikt <br /><br />zolang men Badfinger <br />klassieke popgroep <br />die uit geen voetsporen raakte <br />opzadelt met een uitgeroeid tijdsbeeld <br />met hun drie beste songs <br />en mijn geheugen meegeeft <br />dat ze dodelijk klinken <br />voor het somptueuze patroon <br />van volwassenheid <br />onderbouw ik deze strofen <br />naar goud delvend <br /><br />iemand met explicit songs op zak <br />treedt een kenmerkende studio binnen <br />en neemt daar eerst alle stilte op<br />op het klankspoor van de tamboerijnen<br />dingen woorden mee, mondverruwend<br /><br />en akoestiek legt zich maar uit, ondermaats<br />langs haar heupslag<br><br><br /><br /><em>Dit gedicht is voorbehouden voor de nieuwe bundel.<br /><strong>No matter what </strong>van <strong>Badfinger</strong> is zowat de moeder van alle powerpopsongs</em>.<br /><em></em><em></em>Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-16421328142802518292009-05-11T23:50:00.000-07:002009-05-11T23:54:50.760-07:00Pick it for me, James!<br>In de lente van 1961 had Del Shannon een grote hit met <span style="font-style:italic;">Runaway</span>. Dit monument uit de pophistorie werd gecoverd door o.a. The Small Faces, Bonnie Raitt en door Elvis Presley tijdens zijn optredens in Las Vegas in 1969. Op een registratie van een van die optredens, in het midden van de song, hoor je Elvis aankondigen ‘Play it James!’, waarna een twangy gitaarsolo volgt, een solo die zeer dicht aanleunt bij de melodie van de zang over de akkoorden van het couplet.<br />Op het tweede solo album ‘Grievous Angel’ (1974) van Gram Parsons staat het nummer <span style="font-style:italic;">Return of the Grievous Angel</span> waarin je Gram Parsons een gitaarsolo hoort aankondigen met de woorden ‘Pick it for me, James!’.<br />Twee wondermooie rockstemmen en een gitarist die een pluim krijgt om deze stemmen op de rails te houden.<br />Gitarist van dienst op de twee opnames is James Burton, die in zijn lange muzikale carrière als geen ander aanzien heeft gegeven aan de karakteristieke sound van de Fender Telecaster. Hij speelde mee op opnames van o.a. Ricky Nelson, The Monkees, Emmylou Harris, Johnny Rivers, Elvis Costello, The Everly Brothers.Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-29144185057085593922009-03-28T02:28:00.000-07:002009-03-29T11:58:41.619-07:00Buddy Holly en Hank Marvin<br>De song <span style="font-style:italic;">Heartbeat</span> van Buddy Holly dankt zijn grandiositeit grotendeels aan een eenvoudige gitaarriff van amper 10 aanslagen. De song wordt niet overheerst door deze riff maar is er mooi aan opgehangen, de riff leidt een zanglijn van de strofe telkens in en uit, buigt in zijn vijf laatste aanslagen lichtjes om om het refrein in te leiden en keert dan weer terug. Men zou nog kunnen redetwisten over de structuur van de song: wat geldt als strofe, wat geldt als refrein? Maar er is die gitaarriff: eenvoudig, ogenblikkelijk herkenbaar, uit het hart en klokvast, door elke gitarist meteen op te pakken, tien noten met de juiste lengte op de juiste plaats.<br /><br />Hank Marvin van The Shadows heeft vele songs van Buddy Holly instrumentaal gecoverd. Zijn versie van <span style="font-style:italic;">Heartbeat</span> verscheen in 1993 op een gelijknamig solo-album. In 1996 verscheen het album <span style="font-style:italic;">Hank plays Holly</span>, met uitsluitend nummers van Buddy Holly.<br /><br />De gitaarriff van <span style="font-style:italic;">Heartbeat</span>: die zit toch voor eeuwig gebeiteld, denk je, daar valt toch geen speld tussen te krijgen, geen noot van weg te nemen of aan toe te voegen … maar dat is gerekend zonder Hank Marvin. Hij, de man van (bijna) altijd de juiste noot op de juiste plaats, legt in zijn versie op meesterlijke wijze een ander riffje over de basisriff. Dit riffje wordt na ongeveer 1 minuut onopvallend ingeleid met de keyboards en Hank neemt het met de gitaar aan het eind van het nummer nog eens prachtig over.<br /><br />Twee gitaren en <span style="font-style:italic;">Heartbeat</span>: een met de basisriff van Buddy Holly, een met de riff van Hank Marvin, samen spelen maar ... het hart laten kloppen en een slag doen overslaan.Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-57381781868457443492009-01-29T23:20:00.000-08:002009-11-18T04:25:39.002-08:00Dichters des Vaderlands<br>Met het project <em>Dichters des Vaderlands</em> verzamelde Tine Moniek! poëtisch materiaal waarin een Belgische stad of dorp een belangrijke rol speelt. Als je de vurige stede Luik aanklikt op de <a href="http://www.dichtersdesvaderlands.be"><strong>Belgische landkaart</strong></a> lees je mijn gedicht <em>Bijna kapot geschreven brief aan Elma van Haren</em>.Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-3912075921130464692009-01-23T01:17:00.000-08:002009-01-23T01:31:36.686-08:00Sneeuwzang in Teuven<br>het kraaien van vogels is hoog tegen de heuvelrug opgehouden<br />geen bodem of boomtakken om het geluid ver te dragen<br />verse sneeuw zingt van geen parels in de oren<br /><br />velden aan het berusten in spanning<br />geluid geboren zonder weerkaatsing <br />het spoor aangehoord is verdunning<br /><br />zo aangeland kent stilte geen muur of snelheid<br />om voorop storm brekend doorheen te stappen<br /><br />laadt het geweer van de jager zich ploffend in zijn terugslag<br /><br />op een achtergrond slierten rook<br />bij het daglicht ingedeeld<br /><br /> klokgelui<br />dat op zijn traagst de tijd voller treft<br /><br />watten van sneeuw soms gelicht uit eigen geluid<br />om als grondtoon stiltes in het dorp te ondergraven<br /><br />de roep van vreugde om leegte <br />vastgeklonken onder bedelving<br />waardeschaal uit witte doek <br />onder het mikken van de schilder<br />vlaktemaat voor ontluistering<br />stemklemmen bij de ontdekking <br />van een sneeuwhol, in strijd met <br />het opdraven van verdonkering<br />hier schaadt niet wie schopt <br />om ergens aan te ontkomen<br /><br />als de gevallen vlokken zich aan elkaar kluisteren<br />raakt de absorptie uitgewerkt, draagt het geluid weer verder<br />hoort de wandelaar uit de wind zich al op zijn stappen terugkerenRichard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-90438605641096120112009-01-14T01:32:00.000-08:002009-01-14T01:35:13.945-08:00Perspectief in het reine<br>zij zit in een leeg bad <br />en het water dat straks rond haar wast <br />is de hele tijd een winnende hand <br />op het stof in de bergen<br /><br />over de flanken glijdt een oog <br />dat haar niet eens gevangen houdt<br />in het dorpje onderaan of bovenop<br /><br />het beeldverhaal (waar men kan opkomen<br />dat men kan ontstijgen) <br />staat of valt met de aansporing <br />haar op beminnelijke afstand te krijgen<br /><br />alsof men nog nergens is <br />van voor af aan kan beginnen<br /> <br />in de dalen <br />onder elke regietent <br />zich naderhand te verzoenen <br />met een naar damp snakkend perspectief<br />met het decor waarop zij toesnelt<br />nu al iemand op een voorgrond<br />voor haar de baden laat vollopen<br /><p>Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-22122089495744147302008-12-26T23:20:00.000-08:002009-01-14T01:36:29.127-08:00Afdoend aan zichzelf gerichte brief<br>Van een uitgever in de gedaante <br />van gekwetste lezer: <br /><br />'Haar verhalen mogen niet bedarend erotisch zijn, <br />ons fonds niet ontsieren, geen dames van het zusterblad <br />afhouden.<br /><br />Van opwinding niet levend verblinden, geen woord <br />dat van de schutting afbladdert als beelden te kijk zetten.<br /><br />Mooi als een tijdbom geen zanger uitmoorden,<br />minder het sap versnoepen dat haar wiek verdraagt.’<br><br /><br /><span style="font-style:italic;">Dit gedicht werd enkele jaren geleden gepubliceerd in het tijdschrift Tortuca.</span>Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-28192902110594341242008-12-22T10:50:00.000-08:002009-01-14T01:37:40.126-08:00Ontmaagdend spook<br>ben je in of uit levensstijl <br />naast bevende beelden gevangen <br />om geen tijd vertikkend voort te schrijven<br /> <br />aan het politieke gedicht <br />aan wat de duivinnen schichtig <br />voor kruit tot uitvliegen ompraat<br /><br />almaar losgewerkte goederen <br />om vervuld van voort te bestaan:<br />raak je daar onderuit bij de verzuchting<br />dat ze ongelijkmatig verdeeld kunnen worden<br /><br />zit je achter macht gedoemd<br />tot ontplooiing: de uitgedeelde lakens <br />worden dun en wie het hoofd daarin wegsteekt<br />zal zich oprichten als een zwart ontmaagdend spook <br /><br />uitgestorven noden <br />om van geluk te spreken:<br />neem een leven, het veelzijdig<br />tegen dood opgezette, dat je aanvult<br /><br />onthef navolgenswaardig de poort <br />tot rijkdom van haar terugslag in het slot<br /><br />veronderstel bij de werkverschuiving <br />maar dat het je ontgaat wat een bestuurder <br />tussen zijn boeken voor de schoonmaaksters openlaat<br /><br />zet achteraf alle woorden <br />onbruikbaar voor het gedicht <br />terug in hun sfeer, los de vraag of <br />ze daar solitair nog wat kunnen opdoen<br /><br /><br><span style="font-style:italic;">Dit nieuwe gedicht zal allicht een plaatsje krijgen in mijn derde bundel</span>.Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-50743048622052144532008-12-17T01:32:00.000-08:002008-12-17T02:52:03.593-08:00Aan mijn oren genaaid<BR>Een greep uit de songs die ik in 2008 zeer vaak en met heel veel plezier beluisterd heb:<br /><BR>Omaha - Moby Grape<br />I'll be doggone - Marvin Gaye<br />No reply - The Beatles<br />My way - Eddie Cochran<br />It's my life - The Animals<br />Soul deep - The Box Tops<br />Last train to Clarksville - The Monkees<br />Shindig - The Shadows<br />Hole in my shoe - Traffic<br />That was only yesterday - Spooky Tooth<br />My back pages - The Byrds<br />Magic carpet ride - Steppenwolf<br />Six o'clock - Lovin' Spoonful<br />Badge - Cream<BR>Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-84746930478719321872008-12-11T06:58:00.000-08:002008-12-17T01:48:29.498-08:00Joe South<BR>Op de playlist van <em><strong>The People's Limousine </strong></em>staan 3 voortreffelijke songs van Joe South:<br />- Down in the boondocks<br />- Hush<br />- Walk a mile in my shoes<br /><br />De eerste twee songs zijn vooral bekend in de versies van Billy Joe Royal en de derde is o.a. gecoverd door Elvis Presley.<br /><br />Van zijn monument 'Games people play' uit 1968 blijven we voorlopig af.<em></em><em></em>Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-133272474163240255.post-41798341837062148232008-12-03T23:57:00.000-08:002008-12-18T00:36:29.756-08:00Poëzie en muziek<BR>Ik zal op deze blog af en toe iets loslaten over mijn bezigheden als dichter en gitarist, over mijn favoriete poëzie en muziek.<br /><BR>Meer informatie over mijn poëzie vind je op <a href="http://www.geocities.com/richardsteegmans/">mijn homepage.</a>Richard Steegmanshttp://www.blogger.com/profile/11867653045103786700noreply@blogger.com0